Nieuws
09 september 2019

Chipsoft onder vuur om gebrek aan innovatie

Vijftig Nederlandse ziekenhuizen schaften het Healthcare Information X (HiX)-change-systeem met daarin het elektronisch patiëntendossier aan. De instellingen zijn echter ontevreden, omdat de innovatie moeizaam gaat en de ontwikkelaar zou dicteren hoe het systeem verandert.

Dit melden het tv-programma De Monitor (KRO/NCRV) en onderzoekssite Follow the Money. Uit hun eigen onderzoek blijkt dat de ervaringen met zowel Chipsoft als de door het bedrijf ontwikkelde software negatief zijn.

Grootste klacht is dat het ‘heel veel moeite en energie kost’ om veranderingen in HiX aan te brengen. Reden hiervoor zou zijn dat het doorvoeren van een wijziging Chipsoft veel geld en werkuren kost, zo meldt Annemarie van der Velden, arts op de spoedeisende hulp bij het Albert Schweitzer Ziekenhuis. ‘Ik zou willen dat er beter wordt geluisterd naar de professionals die er elke dag mee moeten werken, want het is nu primair gericht op een systeem vanuit de ict, dat ict-technisch goed werkt. Maar als meerdere collega's van meerdere afdelingen zeggen dat het anders moet, omdat dat beter en veiliger is, dan is dat echt the way to go.’

In een reactie stelt Chipsoft dat het bedrijf dagelijks werkt aan verbeteringen. ‘Kwaliteit, patiëntveiligheid en gebruikersvriendelijkheid/gebruikersgemak zijn belangrijke voorwaarden en uitgangspunten bij het ontwikkelen van onze oplossingen. Dagelijks werkt een team van ontwikkelaars, consultants en usability-deskundigen aan technologische en functionele innovaties.'

Lees verder >>

FacebookTwitterLinkedinMailPrint

Lees ook

ICT vacatures in de zorg
 
Hoofdmediapartner
Mediapartners