Nieuws
29 mei 2019

Iot bevordert aantal meldingen hulpdiensten

Het percentage incidenten dat wordt waargenomen vóór of tijdens het incident kan door sensoren groeien. Voordeel hiervan is dat hulpverleners de kans krijgen eerder en bij meer (soorten) incidenten te helpen. Zelfs bij een gelijkblijvend aantal incidenten zal het aantal meldingen stijgen. Hierbij zal het relatieve aandeel van menselijke melders afnemen.

Dit stelt TNO in een onderzoek naar slimme meldkamers.

Hierbij krijgen hulpverleners niet alleen meldingen van personen, maar ook via sensoren als rookmelders en via (semi-)autonome systemen zoals drones of zelfrijdende toepassingen. Verificatie zal zeker bij specifieke, zeer betrouwbare toepassingen, zoals eCall (een veiligheidssysteem in auto's, red.) van minder belang zijn. Hierdoor neemt ook het aantal meldingen toe.  

Er is volgens TNO wel een nadeel: de betrouwbaarheid en volledigheid van die vroege automatische meldingen blijven achter bij menselijke melders. ‘De technologie lijkt beschikbaar om meer accurate metingen te doen (zie eCall), maar het is vaak nog onduidelijk hoe dit tot meer betrouwbare meldingen moet leiden. Samenwerking tussen private en publieke partijen lijkt de beste weg om tot betrouwbare, innovatieve meldconcepten op basis van internet of things (iot) te komen’, aldus de rapporteurs.

Lees verder >>

FacebookTwitterLinkedinMailPrint

Lees ook

ICT vacatures in de zorg
 
Hoofdmediapartner
Mediapartners