Nieuws
16 januari 2019

Datakwaliteit en ethiek remmen ai-doorbraak in zorg

De gezondheidszorg leent zich bij uitstek voor de inzet van kunstmatige intelligentie (ai). Om deze technologie op grote schaal in de zorg toe te passen, moet nog wel een aantal vraagstukken over standaardisatie, data, controleerbaarheid en ethiek worden opgelost. Dat schrijft Nictiz in een recent onderzoeksrapport naar ai.

Het rapport ‘Artificial intelligence in de zorg’ van Nictiz gaat in op wat ai is, toepassingen ervan in de praktijk en welke vraagstukken dit oproept. Het zorgexpertisecentrum concludeert dat huidige ai-toepassingen in de zorg met name zijn ontwikkeld voor medische beeldvorming. Het noemt voorbeelden zoals het voorspellen van longkanker en de uitkomsten van een patiënt op de intensive care, de detectie van afwijkende cellen bij pathologie en het herkennen van dermatologische afwijkingen.

Lees verder >>

FacebookTwitterLinkedinMailPrint

Lees ook

ICT vacatures in de zorg
 
Hoofdmediapartner
Mediapartners