Nieuws
09 november 2018

8 Praktische stappen naar versneld digitaal succes in de GGZ

Deze bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

De zorgsector is weer volop in beweging. Het ministerie van Volksgezondheid heeft met diverse subsidieregelingen een duidelijk signaal gegeven dat het verbeteren van informatie-uitwisseling hoog op de agenda staat. De ziekenhuismarkt heeft de eerste beproeving goed doorstaan. Nu is de GGZ aan de beurt om in actie te komen. Maar wat moet er op de agenda?
Zib’s, VIPP’s, A1, B2: technische zaken die voor menig zorgprofessional als ver-van-mijn-bed-show wordt gezien. Want wéér een verandering? Nóg meer vernieuwing? Nee, niet iedereen zit daarop te wachten.

Onterecht volgens Mirthe van Dort-Hennevelt, programmamanager innovatie & strategie: “De markt verandert en de behoefte van patiënt verandert mee. Behandelend specialisten moeten de urgentie inzien dat innovatie een vast onderdeel is van ons werken.”

Het is vooral een kwestie van mindset vult Gilbert van AusserhoferBos aan: ”Bij het VIPP-subsidieprogramma wordt je keihard afgerekend op resultaten aan het eind van de rit. Wil je als winnaar uit de bus komen dan is het implementeren van gedragsveranderingen bij zowel patiënten als professionals een essentiële voorwaarde.”

Begin november kwamen diverse sprekers in actie tijdens het VIPP GGZ evenement georganiseerd door softwareleverancier NEXUS. Ook GGZ Nederland was aanwezig. William Goossen: “Vroeger wilde elke behandelaar alles in vrije tekst kunnen registreren. Juist vanuit de praktijk ontstond er toen een roep om standaardisering omdat men niet steeds dubbel werk wilde doen.” Een ggz-behandelaar reageert hierop: “Ja, maar we willen niet het risico lopen dat de behandelaar niet meer voor zichzelf gaat denken. Het moet geen invuloefening worden!” Margon Tuinstra, programmamanager VIPP GGZ, haakt hierop in: “En precies daarom moet je samen met je leverancier goed kijken naar hoe je het werkbaar kan maken. Het gestructureerd vastleggen kent veel voordelen en is een proces is waarin je de samenwerking moet opzoeken. Ook de gebruikersvereniging speelt hierin een belangrijke rol”.

Het aangaan van de discussie bleek een waardevolle zet. Je kon proeven dat de zaal met mensen uit de ggz-praktijk angst had voor juist een toename van de registratielast. Bang voor lange dropdows en het elimineren van de mogelijkheid om met vrije tekst te werken.

Arjen Sondag, productmanager NEXUS: “In deze fase gaat het om afstemmen van behoeften. Wij kennen de techniek, jullie de behandelpraktijk. Vanuit de ziekenhuismarkt hebben we veel ervaring met VIPP maar het gaat om de behandelprocessen van de zorgaanbieder. Dit kan per instelling sterk uiteenlopen en daar bieden wij ruimte voor.”

Wat is nu belangrijk voor de ggz-instellingen. Hieronder een kort overzicht:
1. Beslis of je mee wil doen aan het subsidieprogramma VIPP GGZ en let op: aan het potje geld zit een resultaatverbinding. Bij deelname moet een vooraf bepaald percentage cliënten in 2021 daadwerkelijk van de nieuwe diensten gebruik maken!
2. Meld je aan voor de regeling;
3. Doorloop de nulmeting (een online vragenlijst om de stand van zaken te meten)
4. Ga met je ICT-leverancier om de tafel en bespreek de wensen;
5. Verenig je formeel in een gebruikersvereniging. Er dienen minimaal drie instellingen lid te zijn van de vereniging. Doe dit voor 31 december 2018 en geef haar rechtspersoonlijkheid;
6. Bedenk dat de regeling voor 80% zal lijken op de VIPP-regeling van ziekenhuizen. Doe je voordeel met hun ervaring;
7. Selecteer in een zo vroeg mogelijk stadium een auditpartij. Deze mag je zelf kiezen. Vraag de auditor direct naar input. Dat gaat je enorm helpen in het behalen van de doelstellingen. Uiterlijk 31 januari 2021 moet de audit plaatsvinden en heeft betrekking op de 30 dagen vóór de aanvraag. Kies je periode dus slim!
8. Zorg ervoor dat je 90% van de normen en doelen behaald. Pas dan ontvang je de subsidie. En let op: in sommige onderdelen (medicatie) zit géén marge!

Begin op tijd en verzamel een team van innovatiegezinde voortrekkers om je heen. Want in de woorden van Treant en AusserhofBos: “VIPP vraagt om een nieuwe mindset en veranderaanpak. Beredeneer daarbij van buiten naar binnen. Wat wil de cliënt en wat wil je de cliënt in de toekomst kunnen bieden? VIPP regelt slechts het fundament. Het daadwerkelijk resultaat vraagt om een breed gedragen innovatiestrategie.”

Kick-off
Wil je graag nog even persoonlijk contact over dit alles? Op 12 december is de officiële Kick-off van VIPP GGZ. Aanmelden kan op de VIPP GGZ website tot 9 december.
FacebookTwitterLinkedinMailPrint

Lees ook

ICT vacatures in de zorg
 
Hoofdmediapartner
Mediapartners