Nieuws
16 november 2015

Eindgebruiker remt BI-kansen in zorg

Zorginstellingen hebben moeite om de mogelijkheden van business intelligence (bi) en –analytics-oplossingen optimaal te benutten. Dit komt doordat eindgebruikers vaak moeite hebben met de adoptie van de bi-technieken.

Zorginstellingen hebben moeite om de mogelijkheden van business intelligence (bi) en –analytics-oplossingen optimaal te benutten. De grootste barrière zit bij de eindgebruikers: zij hebben vaak moeite met de adoptie van de bi-technieken. Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek onder vierhonderd leidinggevenden bij zorginstellingen. Het onderzoek is uitgevoerd door HIMSS Analytics, in opdracht van Qlik.

Momenteel beschikt 56 procent van de zorginstellingen over een business intelligence of –analytics-oplossing. Toch lukt het nog niet om het potentieel daarvan volledig te benutten. Organisaties in de zorg hebben vooral moeite met de adoptie van bi door de eindgebruiker (89 procent). Daarnaast stoeien ze met de datakwaliteit (86 procent), de integratie van de klinische workflow (61 procent) en andere oplossingen (43 procent). Ook toegang via mobiele apparatuur blijkt voor 38 procent een belemmering te zijn.

Investeren

'Ondanks dat de adoptie door de eindgebruiker het belangrijkste struikelblok is om bi optimaal te kunnen gebruiken, gaat slechts 18 procent van de organisaties in de zorg investeren in trainingen voor de eindgebruiker', stellen de onderzoekers.

Zorginstellingen investeren het meest in de integratie van bi- en analytics-oplossingen met bestaande applicaties en systemen (36 procent). Daarnaast is 36 bezig met de ontwikkeling van nieuwe dashboards (36 procent) en investeert 31 procent in predictive analytics.

De organisaties die gebruikmaken van data-analyse, merken vooral voordelen in de besluitvorming. 48 procent van de respondenten geeft aan dat besluitvorming nauwkeuriger en sneller is. De onderzoekers: 'Bovendien realiseert 47 procent een kostenbesparing en biedt het bij 46 procent van de ondervraagden meer transparantie. Deze transparantie zorgt voor meer inzicht in de klinische en operationele efficiency, wat weer positieve gevolgen heeft voor de gemiddelde duur van het ziekenhuisverblijf en de tevredenheid van de patiënt.'

Suzanne Martens

FacebookTwitterLinkedinMailPrint

Lees ook

ICT vacatures in de zorg
 
Hoofdmediapartner
Mediapartners