Artikel 21 juli 2021

Offline: IBM won met Watson niet de jackpot

Euforie onder marketeers is voorbij

Niet artificial intelligence (ai) zoals tien jaar geleden werd gedacht, maar de hybride cloud is momenteel de grote gangmaker bij IBM. Na een langdurige stagnatie van de concernomzet weten inkomsten uit clouddiensten Big Blue weer omhoog te tillen. Ai gaat zeker zijn bijdrage aan de resultaten leveren, zij het veel later en ook heel anders dan IBM bij de lancering van de 'wondermachine' Watson rond 2011 voorzag.

Begonnen als een cognitief supercomputer-platform raakte Watson in 2011 in de incubatorfase. Watson-toepassingen werden bij een beperkt aantal klanten getest. Bedrijven kregen cognitieve rekenkracht in de cloud. Ze betaalden naar gebruik. Van echte kunstmatige intelligentie was evenwel geen sprake, zei Marc Teerlink destijds tegenover Computable. De Nederlander behoorde tot de vijfentwintig onderzoekers die in de Verenigde Staten aan Watson werkten. Maar hij temperde – naar later bleek terecht – de hoge verwachtingen. Watson beredeneert niet zelfstandig, benadrukte hij. Het systeem vergelijkt een vraag met potentiële antwoorden. ‘Het begrijpt de vraag niet, wel de context van de zoekopdracht. 

Teerlink zag destijds vooral kansen in de medische wereld. In 2015 werd voor de zorg een zelfstandige divisie opgericht, Watson Health. Die opzet stond model voor het nieuwe IBM. In 2016 vertelde Teerlink aan Computable dat meer Watson-divisies toegespitst op specifieke sectoren zouden volgen. Maar Watson Health werd geen succes. Het lot van dit bedrijfsonderdeel is momenteel erg onzeker. IBM speelt met de gedachte om deze divisie die ai inzet voor het beheer van gezondheidsdata wegens tegenvallende resultaten van de hand te doen. 

Lees het volledige artikel op computable.nl

Ook interessant